گزارشی از دوران امامت امام حسن تا شهادت امام حسین در کتاب «عاشورا: انگارهها و انگیزهها»
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۳۱۳۱
در روزهای اخیر کتاب «عاشورا: انگارهها و انگیزهها» نوشتۀ احسان بروجردی از سوی نشر نگاه معاصر منتشر شد که عهدهدار گزارشی از دوران امامت امام حسن تا شهادت امام حسین بوده و به هدفشناسی و انگیزهپژوهی اقدام سیدالشهداء میپردازد.
نویسنده کتاب خود را در چهار فصل تدوین نموده است:
1- درآمدی بر منابع تحقیق: بررسی و اعتبارسنجی 25 منبع تاریخی از قرن 2 تا 7.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
2- دوران معاویه: بررسی اتفاقات خلافت 6 ماهۀ امام حسن، صلح ایشان و تعامل و تقابلهای امام حسین با معاویه.
3- دوران یزید: واکاوی وقایع روی کارآمدن یزید بن معاویه و هجرت امام حسین به مکه، دعوت کوفیان، خروج امام از مکه و عاشورا. نویسنده بحث از تاریخ را برای فهم ماجرای عاشورا ضروری دانسته، یکی از کاستیهای اساسی در بسیاری از تحلیلهای عاشورایی را نپرداختن به تاریخ عاشورا میداند و بر این باور است که نویسندگان از ابتدا تاریخ را بهعنوان پیشفرض گرفته و فقط در اهداف و نتایج اقدام امام بحث کردهاند.
4- هدفشناسی: جستاری جامع در دیدگاه متقدمین شیعه و سنی و متأخرین شیعه پیرامون انگیزۀ امام حسین از خروج از مکه. این فصل که بخش اصلی کتاب مذکور را تشکیل میدهد به گزارش، نقد و بررسی ادلۀ هریک از باورمندان به نظریههای شهادت، حکومت و دفاع میپردازد. در پایان نیز از انقلابانگاری اقدام حسین بن علی بحث میشود.
بروجردی در پایان با جمعبندی آنچه در کتاب آورده، رویکردهای غیرسیاسی، سیاسیِ افراطی و نیز نظریهپردازیهای جزمی را مورد نقد قرار داده است. او معتقد است: «هر گرایش و گروهی، در سایۀ تشیع و با توجه به مقاصد و اهداف خود، برداشتی از عاشورا ارائه دادهاند. دهههای چهل و پنجاه شمسی در ایران، شیعه نیاز به برداشتی قیامکننده و انقلابی از نوۀ پیامبر داشت و از همین رو، فضا برای برداشتهای شهید جاوید، حسین وارث آدم و راه حسین با سه رویکرد متفاوت، اما همگی سیاسی، فراهم بود. تصور این روزگار، بیشتر متأثر از برداشتهای جریانهای انقلابی، روشنفکرانه، مجاهدین خلقی یا سنتی از عاشوراست و اندوهمندانه در هریک، پارهای از نصوص به دست فراموشی سپرده میشود. اینکه «قیام حسین» در دورۀ معاصر موجب خلق آثار فراوان میشود و از فقیه و متکلم گرفته تا جامعهشناس و ادیب، در این باره قلم میزنند، از آن روست که اقتضای چنین فضایی حسینی عمل کردن است. دور از ذهن نیست اگر روزگاری نیاز به ترک جنگ و مصالحه باشد، شمار آثار پیرامون سیرۀ امام حسن به همین میزان رسد. غرض اینکه جز در عاشورای 61، در این روزگار نیز سیدالشهداء مظلوم است.» کد خبر 1423685
منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: معرفی کتاب محرم بازار کتاب امام حسین امام حسن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۳۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود
مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ «با مردم» را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ《با مردم》را منتشر کرد و در توضیحآن نوشت:
۱. «جدا کردند مردم را ز مولا»
در حکومت شیعه جدایی از مردم، انتخاب امام جامعه نیست؛ بلکه تحمیلی است از بیرون. رهبر شیعی کارش هدایت مردم است. امام اگر بر مسند حکومت مینشیند، برای تثبیت توحید و عبودیت در بین مردم است؛ حال چگونه میتوان تصور کرد جدایی از مردم را انتخاب کند؟ در هر جای تاریخ که امام شیعه از مردم جدا افتاده است، پای آنهایی در میان است که از قدرت مردم میترسند.
۲.« او که پای مردم مانده بود»
هدف حاکمیت اسلام، استصلاح مردم است (نامهی ۵۳ نهجالبلاغه). امام وظیفه ندارد کسی را به بهشت ببرد؛ بلکه وظیفه دارد زمینهسازی کند که مردم بهشت را انتخاب کنند و خود به اصلاح نفس خود بپردازند.
امام شیعه آن قدر پای انتخاب مردم میماند که خودشان هدایت را انتخاب کنند. امام شیعه به انتخاب مردم جهت میدهد؛ اما هر انتخابی که بکنند، به آن احترام میگذارد، حتی اگر آن انتخاب به خانهنشینی و شهادت خودش منجر شود: کشتهی هدایت شد علی!
هر انتخابی هزینههای خودش را دارد؛ چه با امام بودن را انتخاب کنیم و چه دوری از او را. تاریخ به ما میآموزد که انتخاب راه حق همیشه کمهزینهتر است؛ چون هیچ چیزی توی این دنیا نیست که ارزش دوری از علی را داشته باشد!
۳. «امروز اگر گذشت، فردا چه میکنی؟»
دوری از امام حق، دوری از انسانیت است. وضعیت امروز دنیا را ببینید تا سخنم هیچ توضیح اضافهای نیاز نداشته باشد. علفهای هرز، حتی اگر در کشورهای اسلامی باشند، در مقابل اسرائیل ساکتند و دانشجوهای آزادهی امریکایی زیر پرچم حقطلبی قدم برمیدارند. گویی همه دارند متوجه بیماری تمدن غرب میشوند.
و در این بلوا، ماییم که تحت نام علی «برای انسان گرد آمدهایم». بدون علی، امروز را هم که از سر بگذرانیم، فردا به پوچی خواهیم رسید. انسان از فطرت خویش جدا نمیشود. سرنوشت انسانیت و انسان، بازگشت به اصل خویش است. هیچ راهی جز بازگشت به راه علی و علیدوستی نیست.
۴. «ذوالفقار او در غربت است»
از سوی دیگر، در حاکمیت علی نمیشود بدون مردم به هدف رسید؛ چرا که اصلاً خود مردم و هدایت مردم است که هدف امام است. اگر دنبال عبرتی از زمانهی أمیرالمؤمنین علیه السّلام برای دنیای امروز میگردیم، همین است.
۵. «یا مرتضی علی، با ما چه میکنی؟»
مولا، سرنوشت عالم به دست توست. از ما برای رقم زدن این سرنوشت حق استفاده کن.
یا علی، تو بدون مردم کاری را در عالم رقم نمیزنی؛ پس ما را وسیلهی تحقق هدفت در عالم قرار بده و مردمی را جایگزین ما نفرما.
اماما، ما را به راهی ببر که میپسندی. ما بی تو خستهایم؛ فرزندت مهدی را به ما برگردان. 》
در ادامه این نماهنگ را مشاهده میکنید:
کد خبر 750190