امام حسین(ع)؛ چراغ فروزان آسمان امامت و ولایت
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۰۸۹۰
پسری برایت متولد می شود که امتت او را پس از تو شهید می کنند و امامت در نسل اوست؛ اینها گفتههای جبرئیل است که بر پیامبر(ص) نازل شد و نوید ولادت امام حسین(ع) داد تا به این ترتیب صبحگاه سوم شعبان چهارم قمری، پیامبر(ص) در خانه فاطمه(س) فرزندی در آغوش بگیرند و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگویند؛ کودکی که جبرئیل از طرف خدا نام او را به پیامبر گفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روایتها از ولادت
بعد از تولد حسین(ع)، بیدرنگ او را به حضور پیامبر(ص) بردند. رسول خدا(ص) فرمودند: «حسینمنی و انا من حسین» و ایشان را آن طور که شایسته عهده داری مقام ولایت باشد، پرورش دادند.
صدوق در روایت خود از صفیه دختر عبدالمطلب روایت کرده است: چون امام حسین (ع) از شکم مادر به زمین آمد و من متولی آن بودم، حضرت محمد(ص) فرمود: ای عمه، فرزندم را نزدم آور، عرض کردم: هنوز پاکیزهاش نکردم فرمود: تو او را پاکیزه کنی؟ خدای تعالی او را نظیف و پاک کرده است.
شیخ طوسی در «مصباح» آورده که به قاسم بن ابی العلاء همدانی وکیل امام دهم نامه رسید که مولای ما حسین بن علی(ع) روز پنجشنبه سوم شعبان بزاد، آن روز را روزهدار و این دعا را بخوان: بار خدایا، من از تو خواهش دارم به حق آن که در این روز زاده است و در ضمن این دعا است که فطرس به گهوارهاش پناهنده شد و ما پس از وی به قبرش پناهنده شدهایم.
سید بن طاووس در «لهوف» آورده است: در آسمان، فرشتهای نماند جز آنکه نزد حضرت محمد(ص) فرود آمد و همه به وی تولد این نوزاد را درود گفتند و درباره شهادتش، او را تسلیت دادند و ثواب آنچه را عطا شود، گزارش دادند و تربیت امام حسین(ع) را به او نمودند و پیامبر(ص) میفرمود: بار خدایا واگذار کسی که او را وانهد و بکش آن که او را بکشد و او را به مرادش برساند.
علامه فقید سید محمد حسن طباطبایی در کتاب شیعه در اسلام درباره ولادت امام سوم(ع) می فرماید: امام حسین(ع) فرزند دوم علی(ع) از فاطمه(س) دختر رسول اکرم(ص) که در سال چهارم متولد شده است.
شخصیت و فضایل
امام حسین(ع) سپید چهره بود، گاه عمامهای از خز و گاه عمامهای سیاه بر سر میگذاشت، موی سر و محاسن خود را خضاب می کرد و در بیشتر منابع حدیثی، تاریخی و رجالی کهن از شباهت وی به پیامبر اکرم(ص) سخن گفته شده است. در روایتی شبیهترین فرد به پیامبر(ص) وصف شده و در روایتی دیگر از امام علی(ع)، ایشان را شبیهترین فرد به خود از نظر خُلق، خو و رفتار می داند.
ابن کثیر از علمای معروف مذهب شافعی در کتاب «البدایه و النهایه» درباره مقام امام حسین(ع) می نویسد: پیامبر(ص) حسن و حسین را گرامی می داشت و به آنها محبت زایدالوصفی می کرد. بنابراین امام حسین(ع) از صحابه پیامبر(ص) به شمار می رود و با آن حضرت تا دم مرگ آن بزرگوار، محشور و مصاحب بوده و حضرت رسول(ص) نیز از ایشان رضایت کامل داشتند، اگرچه در سنین کودکی بود.
وی می نویسد: پیامبر(ص) درباره حسن و حسین فرموده است: آنها گل های خوشبوی من در دنیا هستند.
شیخ محمد بن محمد مخلوق مالکی می نویسد: امام حسین(ع) انسان با فضل و بسیار اهل نماز و روزه بود. شیخ نورالدین علی بن صباغ مالکی، معروف به «ابن صباغ» درباره جوانمردی آن حضرت می آورد: انس می گوید: خدمت امام حسین(ع) بودم که کنیزکی آمد و با خود دسته گلی آورد و به امام(ع) هدیه کرد. ایشان فرمود: برو، در راه خدا آزاد هستی. پس به او عرض کردم: او که کار مهمی انجام نداده و چنین پاداشی دریافت کرد؟ امام حسین(ع) در پاسخ فرمود: آیا نشنیده ای سخن خدای تعالی را که «و اذا حییتم بتحیة فحیوا باحسن منها» چون شما را احترام کردند، به درودی بهتر پاسخ دهید.
عباس محمود عقاد مصری نویسنده کتاب «الحسین ابوالشهداء» می گوید: شجاعت امام حسین (ع) صفتی است که از شخصی مانند ایشان تعجب آور نیست. زیرا شجاعت از او مثل ظهور طلا از معدن آن است. یعنی امام حسین (ع) معدن شجاعت است و این، فضیلتی است که آن را از پدران و نیاکان به ارث برده و به فرزندان خود به ارث گذاشته است . . . البته در میان فرزندان آدم شخصی در شجاعت قلب و قوت روحی، شجاع تر از امام حسین(ع) در مقایسه با آنچه او در کربلا بدان اقدام کرد، پیدا نمی شود . . . برای او همین بس که در طول صدها سال تاریخ دنیا، او همچنان شهید، فرزند شهید و پدر شهیدان باقی مانده است.
ابن روزبهان می گوید: اوست که به قدرت غیرت، هر کافر متمردی را از بیخ و بن برمی کند. اوست که در مقام بندگی الهی به وظیفه ذکر پاکی حق تعالی و بزرگی او، جل و علا، قیام به سزا فرمود. او به واسطه طی منازل قرب الهی به اقصی مرتبه توحید رسیده بود.
زندگی و زمانه
سالیان خوش کودکی امام حسین (ع) به زودی به پایان رسید زیرا رسول خدا(ص) که نسبت به ایشان محبت شدیدی داشتند و در مناسبت های مختلف با رفتار و گفتار گرانمایه شان این محبّت را ابراز می داشتند، مسلمانان را با انبوهی از سفارشها، توصیهها و دستورات قاطعی در خصوص اهل بیت(ع) تنها گذاشتند و جهان اسلام را غرق در ماتم کردند. پس از رحلت رسول اکرم(ص) امام حسن و حسین(ع) در دامان پدر و مادر پرورش یافتند تا اینکه امام حسین(ع) پس از شهادت امام حسن(ع)، با وجود افرادی که به لحاظ سن از وی بزرگتر بودند، شریفترین فرد از بنی هاشم به شمار میرفت و آنها در امور خویش با او مشورت میکردند و نظر او را بر رأی دیگران ترجیح میدادند. در این مدّت امام حسین (ع) به عنوان یک مسلمان و مأموم، پیوسته بر مسیر حرکت پیامبر اسلام(ص) و پدرش و برادر بزرگوارش راه میسپرد و از هر فرصتی برای دفاع از حق استفاده میکرد و به مردم در مورد تحریف اسلام هشدار میداد.
ایشان پس از شهادت برادر بزرگوارشان، امام حسن(ع)، امامت امت اسلامی را عهده دار شدند. پیامبر(ص) در زمان حیاتشان بارها به مساله امامت ایشان تصریح داشتند؛ از جمله روزی در حضور جمعی، در حالی که به امام حسین(ع) اشاره می کردند، خطاب به مردم فرمودند: این فرزند من امام و پسر امام و برادر امام و پدر امامان شیعه است که نهمین نفرشان قائم آنهاست که هم نام من و هم کنیه من است. او زمین را پس از آن که از ستم پر می شود، از داد پر خواهد ساخت.
هم چنین وقتی زمان شهادت امام حسن(ع) فرا رسید، ایشان در حضور اهل بیت(ع) فرمودند: برادرم حسین، من تو را وصیّ خود قرار دادم و این پیمانی است که از پدر به ما رسیده و او از جانب رسول خدا (ص) و او نیز از جانب خداوند آن را بیان فرموده است.
برچسبها امام حسن شیعه پیامبر اکرم مدینه امام حسینمنبع: ایرنا
کلیدواژه: امام حسن شیعه پیامبر اکرم مدینه امام حسین امام حسن شیعه پیامبر اکرم مدینه امام حسین امام حسین ع پیامبر ص امام حسن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مثل کوه پشت پارسا و فروزان هستم!
به گزارش ''ورزش سه''، در ادامه نشست خبری ذوب آهن و نساجی، محمد ربیعی، سرمربی ذوبآهن در پاسخ به این سوال که چرا این تیم فرصتهای گلزنی را از دست میدهد گفت: اگر بخواهم فنی توضیح بدهم، وظیفه من به عنوان مربی در ساختار تیمی، تولید حمله و فرصت است. نمیتوانم بروم توپ را وارد دروازه کنم. اگر دقت کرده باشید در ۱۰ دقیقه پایانی همین مسابقه میتوانستیم بازی را دو بر دو کنیم.
او ادامه داد: در دیدار با شمسآذر هم در شرایطی بازی را ۲ بر صفر واگذار کردیم که شانس گلزنیمان ۴۸\۲ بوده است. به نظر خودم اینکه فرصت ایجاد میکنیم و توپها گل نمیشود؛ باز هم مقصر منم. باید بیشتر تلاش کنم، تدبیر و تحقیق بیشتر، همینطور مدیریت بهتر تیمم. چیزی که باید بگویم این است که تیم در روند ایجاد موقعیت گل نسبت به نیم فصل اول خیلی بهتر بوده است. این روند فنی تیم ما است ولی به همان میزان هم میزان گل خورده بیشتر بوده است و گلهای بدی هم میخوریم. این چندمین گل بدی است که از راه خیلی دور خوردیم. پارسا جعفری گل بدی خورد، قبل از این هم محسن فروزان گل بدی خورده بود اما ایرادی ندارد، هر دوی اینها برای ما بازیهای خیلی خوبی هم انجام دادند. یادمان نمیرود که فروزان همینجا مقابل پرسپولیس برای ما عالی بازی کرد. پارسا هم در چند مسابقه اخیر عالی بوده و من مربی نیستم که عملکرد خوب شاگردانم را به خاطر یک و یا دو اشتباه زیر سوال ببرم. پارسا گل بدی خورد اما مثل کوه پشت او و فروزان هستم، این دو نفر تا پایان فصل مثل همیشه عملکرد خوبی برای ما خواهد داشت.