وعدهای که خدا به حضرت زهرا(س) داد تا مادری امامحسین(ع) را بپذیرد
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۵۲۰۰
تولد و شهادت امامحسین(ع) انتخاب خدا برای تحقق مهمترین امر عالم بود؛ پیامبر اکرم(ص) از دریافت خبر تولد ایشان نگران شد و زهرای مرضیه(س) نیز به ایشان عرض کرد: مرا به مولودى که امت تو او را پس از تو بکشند نیازى نیست؛ اما آن امر مهم "مادر" را راضی کرد. ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، پس از ماجرای سقیفه و غصب خلافت امیرالمؤمنین(ع)، امت اسلام دچار رکودی جدی نسبت به ارزشهای اصیل دین مبین اسلام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نتایج مثبت پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع)
نتیجه این نوع از برخورد سران امت با ولایت امیرالمؤمنین(ع)، سدی بود که در مقابل جریان نور امامت ایجاد شد و موجبات محرومیت امت اسلام از بسیاری نعمات مادی و معنوی را فراهم کرد. نشان به اینکه حضرت زهرا (س) در یکی از سخنان خویش در بین زنان مدینه به نکات قابل توجهی درباره عواقب مثبت پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) اشاره کردند. در بخشی از این سخنان فرمود: «به خدا سوگند [اگر امر خلافت با او بود] هرگاه مردم از جاده حق منحرف مىشدند و از پذیرش دلیل روشن سرباز مىزدند، آنها را با نرمى و ملایمت به سوى منزل مقصود حرکت مىداد، حرکتی که هرگز آزار دهنده نبود، نه مرکب ناتوان مىشد و نه راکب خسته و ملول و سرانجام آنها را به سرچشمه آب زلال و گوارا وارد مىکرد، نهرى که دو طرفش مملو از آب بود، آبى که هرگز ناصاف نمىشد، سپس آنها را پس از سیرابى کامل باز مىگرداند و سرانجام او را در پنهان و آشکار خیرخواه خود مىیافتند. او هرگز از دنیا بهره نمىگرفت، و از آن سودى جز سیراب کردن تشنه کامان و سیر کردن گرسنگان نداشت. و در این جا دنیا پرست از زاهد، و راستگو از دروغگو، براى همه آنها روشن میشد. در این هنگام حضرت زهرا(س) استناد به این آیه از قرآن کردند: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَات مِّنَ السَّمَاءِ وَ الاَرْضِ وَ لَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ و اگر اهل شهرها و آبادىها ایمان مىآوردند و تقوا پیشه مىکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مىگشودیم، ولى [آنها حق را] تکذیب کردند و ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم». (سوره اعراف، آیه 96)
تبعات پذیرش ولایت امام علی(ع) در بیان حضرت زهرا(س)اُفت ارزشهای دینی پس از سقیفه
اما همان طور که تاریخ گویاست، همه وقایع بر خلاف آنچه که حضرت زهرا(س) به عنوان نتایج مثبت پذیرش ولایت امیرالمؤمنین فرمود، رخ داد، به این صورت که ارزشهای معرفتی و اخلاقی در مردم تضعیف شد، عامه مسلمانان به دنبال سیاستهای غلط حکام در ایجاد نظام طبقاتی به مشقت افتادند، راستگو از دروغگو قابل شناسایی نبود و در صورت کلی برکت در بین مسلمانان تضعیف شد؛ به گونهای که میتوان گفت تداوم این مسئله، مساوی با توقف جریان امامت و ولایت بود. چرا که یکی از تبعات منفی کنارهگیری از امامت امیرالمؤمنین، ظهور آن دست از منافقانی بود که در پوشش اسلام، لعن و سبّ بر آن حضرت را جایز میشمردند و در زمان امام حسن مجتبی(ع) خنجر بر پای آن حضرت زدند و در نهایت با دسیسه و نیرنگ، این بزرگواران را به شهادت رساندند.
بنابراین از یک منظر معرفتی و از باب لطف و رحمت خداوند، باید جریانی شکل میگرفت تا روح تازهای در امت اسلام دمیده میشد تا از این طریق مسلمانان با مقام و جایگاه عترت(ع) آشنا میشدند و خط امامت و ولایت مسیر خود را به سوی جلو تداوم میداد. قیام امام حسین(ع) از این منظر قابل مطالعه است. از این جهت میبینیم از آغازین لحظات حرکت حضرت از مدینه و مکه سؤالات و مطالباتی در بین مردم آن زمان شکل گرفت؛ مردمی که به دلیل سیاستهای زیرکانه برخی سران امت، از آل بیت رسول فاصله گرفته بودند، سیاستهایی مثل منع کتابت و نقل حدیث پیامبر(ص) که بخش عمده آن در فضیلت علی(ع) و ائمه بود و نیز سیاست کثیف لعن علنی بر امیرالمؤمنین(ع) در منبرها و تریبونهای نماز جمعه که توسط معاویه (علیه الّعن) نهادینه شد.
فهرستی از فساد بنیامیه تا زمینهسازی قیام امام حسین(ع)گرایش مسلمانان به محبت اهلبیت اثر جانفشانی امام حسین(ع)
پس از ماجرای شهادت امامحسین(ع) در روز عاشورا این مطالبات با نقشآفرینی امام سجاد(ع) و خطابههای حضرت زینب(س) به اوج خود رسید تا حدی که جوششی در بین مسلمانان آن زمان شکل گرفت و به صورت قیامهای متعددی نمود یافت؛ قیام مردم مدینه که به واقعه حَرِّه شهرت یافت، قیام توابین، قیام مختار و قیام زید از مشهورترین این قیامهاست. این قیامها طلیعه یک رویداد مبارکی بود که طی آن بسیاری از مردم با فضایل عترت آشنا شدند و اگر میبینیم تا زمان امام رضا(ع) این همه استقبال از فرزند رسول خدا از سوی مسلمانان شکل گرفت، نتیجه جانفشانی اباعبدالله(ع) و مسیرگشایی ایشان در روز عاشورا بود.
خطبه امام سجاد(ع) چگونه منطق سقیفه و کاخ یزید را متزلزل کرد؟اما درباره ارتباط تداوم امامت و ولایت با ماجرای شهادت امام حسین(ع) در روایتی از امام صادق(ع) میخوانیم: جبرئیل بر محمد صلى اللَّه علیه و آله نازل شد و گفت: اى محمد خدا تو را مژده میدهد به مولودى که از فاطمه متولد شود و امت تو او را بعد از تو میکشند؛ إِنَّ جَبْرَئِیلَ ع نَزَلَ عَلَى مُحَمَّدٍ ص فَقَالَ لَهُ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِمَوْلُودٍ یُولَدُ مِنْ فَاطِمَةَ تَقْتُلُهُ أُمَّتُکَ مِنْ بَعْدِک. پس از آنکه پیامبر(ص) دو مرتبه از چنین رویدادی ابراز نگرانی میکند، جبرئیل مجدد هبوط کرده و فرمود: اى محمد، پروردگارت به تو سلام میرساند و تو را مژده میدهد که امامت و ولایت و وصیت را در ذریه آن مولود قرار میدهد؛ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یُبَشِّرُکَ بِأَنَّهُ جَاعِلٌ فِی ذُرِّیَّتِهِ الْإِمَامَةَ وَ الْوَلَایَةَ وَ الْوَصِیَّة» در این زمان بود که پیامبر(ص) فرمود: راضی شدم؛ قَدْ رَضِیتُ. پیامبر(ص) همین ماجرا را به حضرت زهرا(س) تعریف کرد، فاطمه پیغام داد که مرا به مولودى که امت تو او را پس از تو بکشند نیازى نیست. پیامبر(ص) پیغام داد که خدا امامت و ولایت و وصیت را در ذریه او قرار داده، او هم پیغام داد که من راضى شدم. سپس امام صادق(ع) به این آیه استناد کردند «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ ...؛ مادرش او را با کراهت باردار شد و او را با رنج و زحمت زایید» (15 احقاف)
بنابراین اگر قیام اباعبدالله(ص) و ماجرای ثاراللّهی حضرت شکل نمیگرفت، سدی که در سقیفه در مقابل نور امامت و ولایت ایجاد شد، هیچگاه گشوده نمیشد و امت اسلام به سوی اضمحلال و عمق رذالت میرفت و در این شرایط باید فاتحه اسلام خوانده میشد؛ این تعبیر را امام حسین(ع) در مدینه خطاب به مروان اینگونه بیان فرمود: «عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَام إذا بلیت الأُمّة براعٍ مثْل یزیدٍ؛ اگر امت اسلامی به سرپرستی مثل یزید مبتلا شود با اسلام باید وداع کرد». اما خود آن حضرت در این مسیر با برنامه ثاراللّهی خویش ایثار به خرج دادند تا مسیر امامت و مسیر رشد مسلمانان متوقف نشود.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/
R1392/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم موکب تسنیم امام حسین (ع)منبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه محرم امام حسین ع ماه محرم امام حسین ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۵۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وعده صادق موجب افتخار جهان اسلام شد
سیدمحمد حسینی صبح پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در نشست اساتید، اعضای هیات علمی و بسیج اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان پیرامون عملیات وعده صادق عنوان کرد: در زمان حمله ایران به پایگاه نظامی عینالاسد نیز خیلیها اذعان میکردند که تاکنون کشوری به صورت مستقیم به آمریکا شلیک نکرده است.
وی ادامه داد: قبل از عملیات "وعده صادق" هم رجزخوانی دشمن برای جمهوری اسلامی ایران زیاد بود، اما این عملیات با موفقیت انجام شد.
حسینی، عملیات طوفان الاقصی را در اجرای عملیات وعده صادق موثر دانست و گفت: صهیونیستها علیرغم جنایاتی که در غزه داشتند، اما نتوانستند به اهداف خود دست یابند.
وی بیان کرد: "وعده صادق" به دنبال حمله مستقیم به کنسولگری ایران انجام شد و موجب افتخار نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه برای جهان اسلام شد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: اتفاقات روزهای اخیر از سوی دانشجویان و اساتید دانشگاههای دنیا در حمایت از فلسطین، نشان میدهد که دنیا با ما همراه شده است.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و روز معلم گفت: بزرگانی، چون شهید مطهری در سخنرانیهای متعدد خویش بر حقانیت فلسطین تاکید کردند و اکنون همه دنیا فهمیده که مواضع جمهوری اسلامی ایران به حق بوده و غربزدههای داخلی هم اکنون نمیتوانند چهره آمریکا را بزک کنند.
حسینی عنوان کرد: طوفانالاقصی و عملیات وعده صادق، تحولات عظیمی را در منطقه و دنیا ایجاد کردند و اکنون یهودیان نیز جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم میکنند.
باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان