معتقدان به امامت حسین ع انگشتشمار بودند
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۴۰۸۳۶
دین و اندیشه>دین - همشهری دو - سعیده محبی:
برای مرور شرایط سیاسی- اجتماعی مکه، مدینه، کوفه و حتی ایران در سال۶۱ هجری و مقارن با واقعه عاشورا باید گریزی به تاریخ زد تا با بازخوانی بستر و شرایط تاریخی آن عصر، خلفا و حاکمان و مردمانش زمینههای وقوع حادثه عاشورا و شهادت امامحسین(ع) و یارانش را یافت.
استاد محمدامين پوراميني از پژوهشگران و مولفاني است كه طي سالهاي اخير ضمن بررسي روايات و مستندات نگاهي تاريخي، پژوهشي و تحليلي به موضوع عاشورا و وقايع پس از آن هنگام بازگشت كاروان اسرا از شام به مدينه و موضوع اربعين داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در زمان وقوع حادثه عاشورا موالياني بودند كه ميتوانستند در خدمت هر جرياني قرار گيرند. كه اينان عبارت از غيرعربها هستند كه شامل ايرانيها نيز ميشوند ولي نميتوان صبغه عام به آن زد و بگوييم ايرانيان چنان بودند يا نبودند بلكه افرادي بودند كه موضعگيريهاي خاص مثبت و يا منفي داشتند و براساس آن نميتوان قضاوت كرد كه همه ايرانيان، چنان بودند يا نبودند. در مجموع گرايش ايرانيان به حضرت اميرمؤمنان(ع) بيشتر بوده است و يكي از مهمترين اسباب آن، نگاه و روش عدالتمحورانه اميرمؤمنان علي(ع) است.
در تقسيم بيتالمال ايشان براساس مساوات عمل كرد و بيتالمال را ميان همه مسلمانان، فارغ از زبان و قوميت بهطور يكسان و برابر تقسيم كرد كه اين رويه برخلاف سيره و روش خلفاي پيش از او بود، كه مورد اعتراض شديد كساني قرار گرفت كه انبوه مالهاي بادآورده را گرد خود جمع كرده بودند. طلاهاي باقيمانده برخي از صحابه را با تبر شكستند تا بين ورثه تقسيم گردد! حكومت عدلگراي اميرمؤمنان(ع) عامل جذب ايرانيان و غيرعربها گرديد.
وضعيت تشيع در زمان وقوع حادثه عاشورا چگونه بود؟وضعيت شيعه و تشيع در زمان واقعه عاشورا را بايد از 2 جهت واقعيت اجتماعي و مباني اعتقادي مورد نگرش قرار داد. اما جهت اول واقعيت اين است كه آن دوره , زمان به كار بستن نهايت خشونت و فشار عليه شيعه است. برخورد با ياوران اميرمؤمنان(ع) كه بهخصوص از دوره معاويه آغاز شد تا آنجا شدت گرفت كه شخصيتهاي بزرگي مثل حجر بن عدي و يارانش را در «مرج عذرا» دمشق گردن زدند و به شهادت رساندند. برخورد سخت فيزيكي و حذف ياران اميرمؤمنان علي(ع) به مرور زمان سخت و سختتر شد تا آنجا كه معاويه، نامه حكومتي صادر كرد كه« اقتلوا عليالمظنه» يعني براي اثبات شيعه علي(ع) بودن نياز به اقامه بينه و حجت شرعي نيست بلكه اگر صرفا گمان برديد كه طرف شيعه اوست او را بكشيد. و از طرفي نيز آمار شيعيان راستين بسيار كم بود. گرچه علاقهمندان به اهلبيت(ع)زياد بودند كه نوعا در حد ابراز ارادت بود، اما شيعه واقعي ايستاده پاي ركاب بسيار كم بود.
به لحاظ مباني اعتقادي هم واقع امر اين است كه بسياري از مباني فكري و عقيدتي مكتب تشيع در دوره 2 امام بزرگوار امامباقر و امامصادق عليهماالسلام باز و تبيين شد چون پيش از آن با غصب خلافت و ستم حاكمان اجازه عرضه آن را به جامعه اسلامي ندادند. گرچه افراد انگشتشماري چون جابربنعبدالله انصاري و ميثم تمار و كميلبنزياد نخعي بودند كه حقايق را مستقيم دريافته بودند.
چرا امام به جاي مكه و مدينه، كوفه را براي قيام خود انتخاب كرد و در مكه و مدينه نماند؟علت انتخاب كوفه از نقطه نظر ظاهري 2 چيز است؛ نخست، دعوت مردم كوفه از ايشان بود و دوم، وجود زمينه نسبي در آن شهر كه بهتر از مكه و مدينه بود. بهعبارتي زمينه پذيرش در كوفه نسبتا بيشتر از جاهاي ديگر بود، گرچه در كوفه پيروان بني اميه و خوارج و بيتفاوتان هم كم نبودند.
فرستادن نامههاي دعوت فراوان كه هركدام به امضاي سران و افراد بسياري بود مطلب مهمي است كه حضرت امامحسين(ع) چندين بار به آن استناد فرمودند؛ در بين راه، هنگام روبهروشدن با سپاه حر و... در خود كربلا و روز عاشورا و ارسال اين نامهها زمينه اوليه را اثبات ميكند. پس از آن فرستادن مسلمبنعقيل اتفاق افتاد كه ايشان نيز پس از حضور در صحنه و ديدن ياران فراوان و انجام بيعت طي نامهاي گزارش مثبتي را از اوضاع و احوال نگاشته و زمينه را آماده براي حضور امام دانست. تا اينجا برنامه خوب پيش ميرفت، پس از حضور عبيداللهبنزياد وضعيت دگرگون شد. او با سياست مشت آهنين به دستگيري فراوان و قلع و قمع شيعيان و ياران امامحسين(ع) روي آورد و از طرفي اموال حرام فراوان پخش كرد و جنگ رواني مبني بر حضور لشكريان از شام به راه انداخت كه كارگر شد و مسلمبنعقيل را به زندگي زيرزميني واداشت، اما در عين حال مسلم به ادامه كار اميد داشت تا اينكه جريان نفوذي توانست مخفيگاه مسلم را شناسايي كند كه به دستگيري و شهادت او منجر شد.
پس از دگرگوني اوضاع، مسلم فرصت نيافت ماجراي معكوس را گزارش كند و تنها در واپسين لحظات زندگي، عمر بن سعد را خواست تا بدو وصيتي كند و ازجمله خواست كه شرايط نامساعد فعلي كوفه را براي امام گزارش كند.البته مسئله علم امام به سرانجام شهادت را مقوله كلامي ميدانيم كه در جاي خود اثبات شده است و بدان پايبنديم، ولي از نقطهنظر ظاهري اجتماعي و سياسي مطلب همان است كه گفتيم. گرچه قيام سيدالشهدا(ع) ضرورت داشت و اگر آن قيام نبود اسلام امروز تنها يك نمود و نماد داشت و آن اسلام خشونت، اسلام خونريزي، اسلام اموي و اسلام داعشي بود و بس. امامحسين(ع) با قيام خونين خود و براي هميشه تاريخ اثبات كرد كه اسلام نبوي همان، اسلام علوي و حسيني است كه درست نقطه مقابل اسلام بنياميه است.
اوضاع سياسي و اجتماعي مدينه در دوران حكومت وليد(حاكم وقت مدينه) چگونه بود؟اوضاع سياسي مكه و مدينه در اختيار عوامل بنياميه بود و البته گروههاي ساكت و خنثي هم در آن كم نبودند، ولي اوضاع كوفه و يمن چنان نبود. دستكم گرايشها و جريانات مختلف و متضاد در آن بود و دوستداران قابل توجهي از اهلبيت(ع) هم در آن به سر ميبردند. علاوه بر آن، خيل عظيمي هم در آن وجود داشت كه منتظر بودند ببينند باد به كدامين سو ميوزد تا در آن مسير قرارگيرند.
امضاكنندگان نامه دعوت امام به كوفه اصولا اعتقادي به حضرت داشتند يا خير؟امضاكنندگان نامههاي دعوت از امامحسين(ع) يكسان نبودند و شايد بتوان گفت شمار كساني كه عقيده كامل به امامت آن بزرگوار داشتند به عدد انگشتان دست هم نميرسيد. اما علاقهمنداني هم بودند كه به هر حال حكومت خاندان پيامبر(ص) را بر حكومت بنياميه ترجيح ميدادند ولي سطح بينش و استقامت و بصيرت آنان يكسان نبود، در بين دعوتكنندگان افراد خنثي و بيشخصيت هم بودند كه منتظر سرانجام كار بودند تا در آن صف قرار گيرند، اينان در كربلا در صف عمرسعد قرار گرفتند. فراموش نكنيم كه امامحسين(ع)قاتلان خود را پيروان و شيعيان بنياميه معرفي كردند. آنجا كه فرمودند: «واي بر، شما اي شيعيان آلابيسفيان، اگر دين نداريد و از روز قيامت واهمه نداريد، در دنيايتان آزادمرد باشيد».
چرا اوضاع مردم كوفه پس از دعوت از امام براي عزيمت به كوفه يكباره تغيير كرد؟عوامل مختلفي وجود داشت؛ نداشتن تحليل سياسي، نداشتن بنيه صحيح اعتقادي، وجود عقبه بنياميه در كوفه، وجود بازماندگان خوارج دركوفه، پخش اموال حرام، دنياخواهي و كرسي طلبي و پيروي شهوات، جنگ رواني دشمن، دستگيري گسترده ياران و شيعيان در كوفه را ميتوان از عوامل دگرگونشدن اوضاع كوفه پس از ورود عبيداللهبنزياد و پيش از رسيدن امامحسين(ع) دانست.
نگاهي به آثار استاداز استاد محمد امين پوراميني تاليفات و مقالات مختلفي در موضوعات متنوع ديني و بازشناسي اهلبيت(ع) از منظر تاريخي منتشر شده است. وي ازجمله كساني است كه بهطور خاص و طي سالهاي اخير پژوهشهايي مفصل و دامنهدار با موضوع عاشورا، قيام امامحسين(ع) و البته اربعين از زاويه تاريخي آن داشته كه حاصل آنها تأليف كتابهايي چون «خورشيد كربلا»، «با كاروان حسيني از مدينه تا مدينه»، «اربعين حسيني: پژوهشي در بازگشت اهلبيت عليهمالسلام از شام به كربلا» و «الايام الشاميه من عمر النهضة الحسينية»- (موضوع كتاب شامل 3 محور حركت كاروان حسيني در شام، برگشت كاروان به كربلا و رجوع اهلبيت به مدينهاست) - شده است.
در همین زمینه: حسینع شهید نشد که مردم تنها بر او گریه کنند! اباعبدالله ع مثل برادر به پیمان صلح وفادار بود ضرورت حفظ اتحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداریهامنبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۴۰۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان گفت: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العادهای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.
حجت الاسلام علی نوری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: اگر فهم سیاسی بالاتر و تحلیل بهتری وجود داشته باشد، انقلابی و ضد انقلابی بهتر از یکدیگر تمایز داده میشوند و هم چنان که در ابتدای انقلاب انواع گروهها و جریانهای چپ و راست وجود داشت و اگر افراد تحلیل خوبی داشتند، جزئیتر وارد مسائل شده و فرق انقلابی و ضد انقلابی را بهتر درک میکردند.
وی با تاکید بر گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و نقش بارز ایشان در تفکر اسلامی تصریح کرد: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العادهای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان خاطرنشان کرد: شهید مطهری به برخورد انفعالی اکتفا نمیکرد بلکه اول دیدگاه جهان بینی اسلامی را بیان و سپس تألیف میکرد.
نوری یکی از خصوصیات شهید مطهری را جدال احسن در مسائل مهم و افکار انحرافی مانند ماتریالیسم عنوان و تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگیهای شهید مطهری در نقد اندیشههای مخالف، پرهیز از مطلق گرایی است و این بدین معنا است که نه عینک خوش بینی میزند تا به اعمال دیگران نظر کنند و نه عینک بدبینی به چشم داشتند که دیگران را مقصر بدانند.
وی اضافه کرد: استاد شهید مرتضی مطهری، معلم بزرگی برای دیروز، امروز و فردای کشور است و ایشان متفکری دین شناس بود که در برابر التقاط، نفاق و تهاجم فرهنگی غرب و شرق ایستاد و اسلام ناب و اسلام فقاهتی را ترویج داد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان تصریح کرد: ایشان همچنین از دیگر ویژگیهای این متفکر اسلامی را انصاف علمی عنوان کرد و ادامه داد: شهید مطهری در پاسخگویی به شبهات و نقد اندیشهها، روحیه استکباری و بزرگ اندیشی نداشت و بر همین اساس ایام گرامیداشت مقام این استاد شهید تحت عنوان هفته عقیدتی سیاسی در سپاه نام گرفته است.
کد خبر 750079